Partner serwisu
Biznes i przemysł

Opóźnienie Jakowlewa SJ-100. Nadal oczekuje na rosyjskie silniki PD-8

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Opóźnienie Jakowlewa SJ-100. Nadal oczekuje na rosyjskie silniki PD-8
fot. United Aircraft Corporation (UAC)
Rosyjska United Aircraft Corporation przyznaje, że musi radzić sobie z opóźnieniami we wprowadzeniu rodzimego silnika Aviadvigatel PD-8, który ma napędzać nowego Jakowlewa SJ-100. Mimo to producent prowadzi na razie loty techniczne jednym samolotem, ale napędzanym dotychczasowymi silnikami PowerJet.

SJ-100 jest nowszą wersją dawnego Superjeta 100, w której zainstalowano więcej komponentów i systemów rosyjskiej produkcji. Należą do nich także silniki rodzimej produkcji Aviadvigatel PD-8, które mają zastąpić francusko-rosyjskie jednostki napędowe PowerJet SaM146 produkowane we współpracy z firmą Safran.

W pierwszym prototypie SJ-100, aby przyspieszyć program testów, nadal używane są francusko-rosyjskie silniki SaM146. Natomiast w najbliższych tygodniach drugi prototyp tego samolotu powinien rozpocząć program prób w locie już z rosyjskimi silnikami PD-8. Od pewnego czasu jednostki napędowe przechodzą testy na stanowiskach naziemnych i próby w locie z wykorzystaniem latającego laboratorium Ił-76LL.

United Aircraft twierdzi, że harmonogram certyfikacji samolotu „przesunął się w stosunku do początkowych planów”, a „głównym powodem, który znacząco wpłynął” są opóźnienia w rozwoju silników PD-8, który teraz przechodzi testy stanowiskowe. Poinformował o tym Kirył Kuzniecow, główny konstruktor zmodyfikowanego SSJ100, opartego prawie wyłącznie na rodzimych komponentach.

Gdy silniki będą w końcu gotowe, United Aircraft zamierza wprowadzić dwa kolejne prototypy SJ-100 do programu certyfikacji maszyny, co pozwoli to zintensyfikować kampanię lotów technicznych. Obecnie samoloty te oczekują na instalację silników PD-8 w Komsomolsku nad Amurem.

Kuzniecow twierdzi, że PD-8 jest wymagany do oceny nie tylko osiągów silnika, ale także kombinacji samolot-silnik, w tym charakterystyki startu i lądowania oraz interakcji między zespołem napędowym a innymi systemami.

- Staramy się latać z nowymi systemami i komponentami na pierwszym prototypie samolotu tak dużo, jak to tylko możliwe. Celem jest umożliwienie naszym podwykonawcom ukończenia prac projektowych i wprowadzenia seryjnej produkcji nowych komponentów. Ważne jest dla nas, aby produkcja sprzętu do ukończenia seryjnego samolotu nie wymagała żadnych dodatkowych modyfikacji - dodaje Kuzniecow.

Firma stara się zminimalizować możliwość pojawienia się problemów podczas testów w locie, przeprowadzając znaczną część kontroli silników i systemów na stanowiskach naziemnych. Kuzniecow szacuje, że ilość podstawowych testów samolotu SJ-100 wyniesie tylko 30-40 proc. tych przeprowadzonych podczas certyfikacji Suchoja Superjeta 100, ponieważ znaczna część architektury i interfejsów systemowych pozostaje niezmieniona.

Jakowlew SJ-100

SJ-100 to samolot zbudowany na bazie obecnie produkowanego SSJ 100. Powstał jako odpowiedź na sankcje wprowadzone przez USA i państwa od nich zależne, które spowodowały m.in. ograniczenie dostaw do Rosji komponentów potrzebnych do budowy samolotów. W SJ-100 zastosowano około 40 systemów i komponentów produkcji rosyjskiej zastępujących dostawy zagraniczne. Obejmują one m.in. awionikę, podwozie, pomocniczy zespół napędowy, zintegrowany system sterowania, a także zasilanie, klimatyzację i ochronę przeciwpożarową. Prace nad SJ-100 trwały prawie cztery lata.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pierwszy F-16 70/72 z kadłubem tylnym wyprodukowanym w PZL Mielec

Biznes i przemysł

Pierwszy F-16 70/72 z kadłubem tylnym wyprodukowanym w PZL Mielec

inf. pras. 05 listopada 2024

Koniec strajku w Boeingu

Biznes i przemysł

Koniec strajku w Boeingu

Mateusz Kieruzal 05 listopada 2024

China Eastern odebrały pierwsze airbusy A321neo

Pasażer i linie lotnicze

China Eastern odebrały pierwsze airbusy A321neo

Piotr Bożyk 04 listopada 2024

Zobacz również:

WASO: Pierwszy lot techniczny Iła 96-400M

Biznes i przemysł

WASO: Pierwszy lot techniczny Iła 96-400M

Piotr Bożyk 05 listopada 2023

SSJ 100 ma polecieć za rok z rosyjskim silnikiem. MC-21 w 2024 roku

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Pierwszy F-16 70/72 z kadłubem tylnym wyprodukowanym w PZL Mielec

Biznes i przemysł

Pierwszy F-16 70/72 z kadłubem tylnym wyprodukowanym w PZL Mielec

inf. pras. 05 listopada 2024

Koniec strajku w Boeingu

Biznes i przemysł

Koniec strajku w Boeingu

Mateusz Kieruzal 05 listopada 2024

China Eastern odebrały pierwsze airbusy A321neo

Pasażer i linie lotnicze

China Eastern odebrały pierwsze airbusy A321neo

Piotr Bożyk 04 listopada 2024

Zobacz również:

WASO: Pierwszy lot techniczny Iła 96-400M

Biznes i przemysł

WASO: Pierwszy lot techniczny Iła 96-400M

Piotr Bożyk 05 listopada 2023

SSJ 100 ma polecieć za rok z rosyjskim silnikiem. MC-21 w 2024 roku

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5