Rosyjska United Aircraft Corporation przyznaje, że musi radzić sobie z opóźnieniami we wprowadzeniu rodzimego silnika Aviadvigatel PD-8, który ma napędzać nowego Jakowlewa SJ-100. Mimo to producent prowadzi na razie loty techniczne jednym samolotem, ale napędzanym dotychczasowymi silnikami PowerJet.
SJ-100 jest nowszą wersją dawnego Superjeta 100, w której zainstalowano więcej komponentów i systemów rosyjskiej produkcji. Należą do nich także silniki rodzimej produkcji Aviadvigatel PD-8, które mają zastąpić francusko-rosyjskie jednostki napędowe PowerJet SaM146 produkowane we współpracy z firmą Safran.
W pierwszym prototypie SJ-100, aby przyspieszyć program testów, nadal używane są francusko-rosyjskie silniki SaM146. Natomiast w najbliższych tygodniach drugi prototyp tego samolotu powinien rozpocząć program prób w locie już z rosyjskimi silnikami PD-8. Od pewnego czasu jednostki napędowe przechodzą testy na stanowiskach naziemnych i próby w locie z wykorzystaniem latającego laboratorium Ił-76LL.
United Aircraft twierdzi, że harmonogram certyfikacji samolotu „przesunął się w stosunku do początkowych planów”, a „głównym powodem, który znacząco wpłynął” są opóźnienia w rozwoju silników PD-8, który teraz przechodzi testy stanowiskowe. Poinformował o tym Kirył Kuzniecow, główny konstruktor zmodyfikowanego SSJ100, opartego prawie wyłącznie na rodzimych komponentach.
Gdy silniki będą w końcu gotowe, United Aircraft zamierza wprowadzić dwa kolejne prototypy SJ-100 do programu certyfikacji maszyny, co pozwoli to zintensyfikować kampanię lotów technicznych. Obecnie samoloty te oczekują na instalację silników PD-8 w Komsomolsku nad Amurem.
Kuzniecow twierdzi, że PD-8 jest wymagany do oceny nie tylko osiągów silnika, ale także kombinacji samolot-silnik, w tym charakterystyki startu i lądowania oraz interakcji między zespołem napędowym a innymi systemami.
- Staramy się latać z nowymi systemami i komponentami na pierwszym prototypie samolotu tak dużo, jak to tylko możliwe. Celem jest umożliwienie naszym podwykonawcom ukończenia prac projektowych i wprowadzenia seryjnej produkcji nowych komponentów. Ważne jest dla nas, aby produkcja sprzętu do ukończenia seryjnego samolotu nie wymagała żadnych dodatkowych modyfikacji - dodaje Kuzniecow.
Firma stara się zminimalizować możliwość pojawienia się problemów podczas testów w locie, przeprowadzając znaczną część kontroli silników i systemów na stanowiskach naziemnych. Kuzniecow szacuje, że ilość podstawowych testów samolotu SJ-100 wyniesie tylko 30-40 proc. tych przeprowadzonych podczas certyfikacji Suchoja Superjeta 100, ponieważ znaczna część architektury i interfejsów systemowych pozostaje niezmieniona.
Jakowlew SJ-100
SJ-100 to samolot zbudowany na bazie obecnie produkowanego SSJ 100. Powstał jako odpowiedź na sankcje wprowadzone przez USA i państwa od nich zależne, które spowodowały m.in. ograniczenie dostaw do Rosji komponentów potrzebnych do budowy samolotów. W SJ-100 zastosowano około 40 systemów i komponentów produkcji rosyjskiej zastępujących dostawy zagraniczne. Obejmują one m.in. awionikę, podwozie, pomocniczy zespół napędowy, zintegrowany system sterowania, a także zasilanie, klimatyzację i ochronę przeciwpożarową. Prace nad SJ-100 trwały prawie cztery lata.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.